Source Filmmaker
Izrada umjetnosti pomoću game enginea
Hrvatski fotograf poznat je po izradi umjetničkih 3D renderiranih slika korištenjem game enginea koji pokreće CS:GO i druge hit igre.
Eduard Tucaković profesionalni je fotograf iz Triblja koji je među korisnicima Source Filmmakera poznat pod imenom Atlas. Otkrivši da se Valveov engine koji pokreće Half-Life i CS:GO pomoću Source Filmmaker alata sve više koristi u umjetničke i dizajnerske svrhe, zamolili smo ga da nam otkrije detalje o njemu i predstavi svoj rad po kojem je postao poznat i u svijetu, zbog čega je o njemu reportažu napravio ugledni gamerski portal Kotaku i zbog čega je pozvan na uglednu izložbu u Moskvi.
Što je to Source Filmmaker?
Source Filmmaker je in house alat koji Valve koristi za izradu trailera video igara. S obzirom na to da je Source Filmmaker (SFM) direktno povezan sa Source Engineom, to znači da sve modele koje koristite u Source igrama možete direktno koristiti i u Source Filmmakeru ili obratno. Najbolji primjer trailera izrađenih u Source Filmmakeru je Meet the Team serijal, koji je Valve napravio da bi predstavio klase likova u Team Fortressu 2. I danas kad preuzmete Source Filmmaker, uz njega ćete prije svega dobiti modele iz Team Fortressa 2. Alat dolazi uz sve što vam je potrebno da animirate ili izradite sliku, s gotovim modelima.
Source Filmmaker je postao pristupačan javnosti 2012. godine u beta inačici, a nakon toga je Valve svake godine održavao Saxxy Awards natjecanje za 3D animirane filmove, tijekom kojeg bi se natjecatelji diljem svijeta koristeći Source Filmmaker natjecali u izrađivanju animacija za različite kategorije kao što su drama, akcija, short itd. Prvo mjesto bi bilo nagrađeno posjetom Valveu. Danas Saxxy Awards nažalost više nije aktivan, ali svaki dan tisuće ljudi koristi Source Filmmaker za izradu animacija i slika.
Eduard nam je otkrio da Source Filmmaker koristi oko 7 godina. U početku je alat koristio za izradu Machinima filmova, ali kako se kroz vrijeme sve više upoznao s programom zainteresirao se za Scenebuilding. Pomoću Source Filmmakera je izrađivao animacije za imena poput ESL-a (Electronic Sports League), ili concept art za feature length filmove. Danas ipak većinu svog vremena unutar Source Filmmakera provodi izrađujući 3D scene prožete osjećajem melankolije i gubitka za budućnosti koja se nikad nije ostvarila.
Scene building
Scenebuilding ili izrada scene je tehnika kojom se u Source Filmmakeru izrađuju 3D slike. Scenebuilding se sastoji od stvaranja virtualnih diorama, statičnih hiper detaljnih slika koje su u srži napravljene koristeći game engine. Radi se o procesu u kojem se skupe različiti 3D modeli, koji se portaju iz drugih igara, ili se pak sami proizvedu u nekom drugom alatu tipa Blender, te se pomoću tih modela izradi 3D scena koja se na kraju renderira kao slika.
Ti modeli mogu biti svašta, drveće, kamenje, biljke, itd. Unutar Source Filmmakera se učita prazna mapa u koju se precizno postavi kamera, koja se za benefit rada previše ne miče, zatim se ti svi modeli koriste za slaganje scene. Nekad se skupina modela kombinira u potpuno nove modele, što je proces koji je poznatiji pod nazivom “kitbashing”, a korisnici Source Filmmakera ga jako vole.
Nakon što se Scenebuilding (slaganje scene) dovrši, slijedi osvijetljene scene, a to je jedna cijela tehnika koja se mora savladati. „U Source Filmmakeru svjetla su projektirane teksture, što znači da morate naštimati hrpu komandi u opcijama za osvjetljenje kako biste približno imitirali stvarno svijetlo“, rekao nam je Eduard i dodao kako je community kroz godine razvio jako dobar workflow pa ljudi koji savladaju osvjetljavanje scena rade čuda s onim što Source Filmmaker nudi. „Nakon što je scena dovršena slijedi renderiranje kroz koje se izbaci samo 1 frame (sličica) koji se (ne nužno) još naknadno obradi, što se obično obavlja u alatima poput Photoshopa“, objašnjava.
Cijeli proces izrade jedne takve slike može potrajati i do nekoliko dana te zahtijeva strpljenje, trud i dobro oko. Tako smo saznali da dobri scenebuilderi imaju po tisuće sati u Source Filmmakeru, a ima ih i popriličan broj koji su se profesionalno bavili izradom video igara te su to iskustvo prenijeli u Source Filmmaker.
Danas community scenebuildera iz dana u dan broji sve više članova te i sam pojam “scenebuilding” privlači širu publiku. Slike koje se postignu kroz scenebuilding su zapanjujuće.
Na naše pitanje smije li se Source Maker koristiti za izradu komercijalnih radova poput reklama ili slika za prodaju, Eduard nam je rekao da Valve to dozvoljava, no pod uvjetom da se u komercijalne svrhe ne koriste njihovi modeli.
Zašto Source Filmmaker?
Za razliku od nekih drugih programa na tržištu poput Blendera, Source Filmmaker je mnogo pristupačniji i lakši upravo radi svojih tehničkih nedostataka. Za početak, Source Filmmaker je 32-bitni program, što znači da ima memorijsko ograničenje na modele koje učitate u projekt, tako da se vrlo često ruši tijekom rada. Zadnji aktivni update Source Filmmaker je dobio 2015 godine, no nedavno je Valve izbacio Source 2 verziju Source Filmmakera koja je došla uz igru Half-Life: Alyx. S novijom verzijom je došlo do puno poboljšanja, ali u isto vrijeme i nekoliko bitnih mana, kao što je i samo portanje modela, ili nedostatak workshopa, tako da se još uvijek nije desio neki veliki prijelaz na Source Filmmaker 2.
„Također treba istaknuti da Source Filmmaker 1 ima svoj workshop na kojem možete pronaći hrpu modela koji bi vam mogli trebati za izradu vaših scena. Trenutno se i na internetu može pronaći hrpa dokumentacije koja će novijim članovima uvelike olakšati njihove prve izrade scena. Nedavno sam i sam izbacio priručnik od 50 stranica koji govori o Scenebuildingu.
Unutra možete pronaći sve od slaganja scene, osvjetljenja, do renderiranja“, navodi Eduard Tucaković i kaže da vam na početku alat može izgledati malo strašno, ali svatko uz malo truda i čitanja može izraditi vrlo impresivne scene. Kao što je ranije napomenuto, tehnički dio nije težak kao u nekim drugim 3D programima te nakon što se on savlada ostalo je na korisniku, njegovoj mašti i trudu da izradi estetski privlačnu sliku. Eduard ističe da nije samo bitno znati što svaka opcija unutar programa nudi, već je kao u bilo kojem drugom obliku umjetnosti potrebno poznavati određena umjetnička pravila.
Source Filmmaker danas
Danas Source Filmmaker pretežito aktivnim drži community, koji svakim danom broji sve više korisnika. Puno njih koristi Source Filmmaker kao nekakvu stepenicu u karijeri u svemu vezanom uz 3D. S obzirom na to da je Source Filmmaker dosta opširan i relativno brzo vam ponudi gotov rezultat onoga na čemu ste radili, Eduard ga smatra upravo odličnim prvim korakom za sve koji žele izraditi svoj prvi render, isprobati animaciju ili nekakvu izradu Machinima filmova. Upravo zato se i puno ljudi s nekih drugih sličnih alata vraća Source Filmmakeru, jer sa svojim znanjem uz malo truda mogu napraviti zaista fascinantne scene.
„Mi kao community također svako malo održavamo različita natjecanja sa zanimljivim nagradama. Zainteresirani čitatelji nas mogu pronaći na našem discord serveru za koji invite link mogu ugrabiti na r/sfm, a u slučaju da netko želi mene osobno kontaktirati, možete me pronaći na Twitteru @AtlasRedLine ili me možete kontaktirati putem emaila [email protected]“, dodaje 3D umjetnik iz Triblja i kaže da Source Filmmaker možete pronaći na Steamu, gdje je besplatan za preuzimanje pa preporučuje da ga isprobate.
EverArt Weekend 2021
Eduard Tucaković je svoje radove u Filmmakeru predstavio na međunarodnom festivalu suvremene umjetnosti EverArt Weekend 2021 u Moskvi na kojem se odvijala velika izložba umjetnina na temu video igara. Zbog situacije s pandemijom nije mogao otputovati u Rusiju, ali kaže da su na izložbi bili izloženi njegovi Source Filmmaker radovi, pa mu čestitamo na velikom uspjehu.
Učitavam komentare ...